Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg ziet men veel symbiotische relaties: een te sterke hechtingsband tussen de cliënt en een van zijn/haar ouders. Dit onderwerp ligt zeer gevoelig zowel bij begeleiders als ouders. In dit boek wordt een theorie beschreven die helpt om hier zo goed mogelijk mee om te leren gaan. Aan de hand van een casus worden alle aspecten van dit onderwerp belicht. Er wordt op een zakelijke manier gekeken naar de begeleiding van symbiotische ouder-kindrelaties, een onderwerp dat op dit moment erg leeft, maar ook vaak emotioneel beladen is. De auteur is al jaren werkzaam in de verstandelijk gehandicaptenzorg en heeft een eigen advies- en trainingsbureau. Dit boek geeft veel handvatten aan begeleiders van mensen met een verstandelijke beperking. Bevat een bronvermelding. © NBD Biblion
Choose an application
Gedragsstoornissen --- Gehechtheidsrelatie. --- Kinderpsychiatrie. --- Kinderen.
Choose an application
Choose an application
Mensen kennen zowel het verlangen naar nabijheid als het verlangen naar afgrenzing. Deze vitale symbiotische behoeften worden in de vroegste kindertijd door ouders vaak niet bevredigd. De hechting aan de moeder kan dan tot een symbiosetrauma bij het kind leiden. De verstrikkingen die daaruit op zielsniveau ontstaan, ziet Franz Ruppert als bron van de meeste relatieproblemen, als begin van verslavingsgedrag, angsten, depressies en zelfs van schizofrenie.Aan de hand van talrijke voorbeelden uit de praktijk laat hij zien hoe symbiosetrauma herkend en behandeld kan worden. De door hem nieuw ontwikkelde werkwijze met traumaopstellingen heeft zich daarbij als bijzonder effectief bewezen.
Gehechtheidsrelatie --- Ouder-kindrelatie --- Trauma's --- psychoanalyse --- 606.3 Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- ouder-kind relatie --- Gehechtheidsrelatie. --- Ouder-kindrelatie. --- psychoanalyse. --- Psychoanalyse.
Choose an application
De auteur heeft als orthopedagoog jarenlang met fundamenteel relatiegestoorde kinderen gewerkt. Op basis van zijn ervaringen heeft hij de in dit boek beschreven opvoedingswijzen ontwikkeld om ouders, onderwijsgevenden en hulpverleners toe te rusten om deze kinderen te helpen uit hun isolement te komen. De eerder door de auteur in zijn boek Hechtingsstoornissen. Orthopedagogische behandelingsstrategieën geïntroduceerde opvoedingswijzen zijn inmiddels toegepast en in dit boek wordt daarvan verslag gedaan. Relatiegestoorde kinderen is onder meer bedoeld voor medewerkers van de eerstelijnsgezondheidszorg, voor diagnostici en voor hulpverleners die kinderen met gedragsproblemen in hun praktijk krijgen. Ook is het bedoeld voor onderwijsinstellingen, zowel basis- als speciaal onderwijs, waar het van groot belang is dat fundamenteel relatiegestoorde kinderen adequate begeleiding krijgen. Tevens is het boek belangrijk voor iedereen die met de pleegzorg of de adoptie van deze kinderen te maken krijgt en voor diegenen die verantwoordelijk zijn voor de opvoeding van deze kinderen in tehuizen en inrichtingen. In dit boek worden de eerder door de auteur geïntroduceerde opvoedingswijzen voor kinderen met relatiestoornissen beschreven en wordt verslag gedaan van de toepassing ervan. Uitermate gedegen, maar ook bewogen schetst de auteur vanuit een model van 'menselijke groei' in een heldere uiteenzetting over de verbinding tussen relatie- en hechtingsstoornis twee opvoedingswijzen. De eerste opvoedingswijze richt zich op kinderen tot 9 jaar en zoekt 'de weg terug naar het begin'. De tweede vorm ('sociogroepsopvoeding') richt zich op oudere kinderen. Het bieden van veiligheid en geborgenheid vormt hier de pijlers van de opvoeding.
Emotionele stoornissen --- Gehechtheidsrelatie --- Kinderen. --- Emotionele problemen --- Kinderen --- Hechtingsproblemen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Emotioneel probleem --- Kind --- Hechtingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
In dit boek worden drie methoden beschreven voor de behandeling van gehechtheidsproblemen. Deze methoden zijn ontwikkeld voor kinderen, jongeren en volwassenen en hebben in de klinische praktijk al jarenlang hun succes bewezen. In deze geheel herziene versie wordt veel aandacht besteed aan de huidige kennis over de ontwikkeling van het brein. De behandelmethoden worden beschreven en daarbij wordt uitgelegd welke processen in het brein worden beïnvloed als er sprake is van onveilige gehechtheid en trauma. Ook als er psychotherapie wordt aangeboden gebeurt er veel in het brein en blijkt het mogelijk te zijn veranderingen teweeg te brengen op breinniveau. Het eerste deel van Behandeling van problematische gehechtheid. Met aandacht voor het brein gaat zowel in op de gehechtheidstheorie als ook op de ontwikkeling van het brein, om daarmee een onderbouwing te geven van de drie behandelmethoden voor problematische gehechtheid: Differentiatietherapie, Fasetherapie en Basistherapie. In het tweede deel worden deze behandelmethoden uitgebreid beschreven en steeds geïllustreerd aan de hand van een casus; Het boek sluit af met een hoofdstuk over de opleidingen voor het werken met deze behandelmethoden. Behandeling van problematische gehechtheid. Met aandacht voor het brein is een geheel herziene uitgave van het eerder verschenen boek van dr. A. Thoomes-Vreugdenhil (Bohn Stafleu van Loghum, 2016). Er is geen hoofdstuk hetzelfde gebleven; niet alleen is recente literatuur toegevoegd, ook zijn er nieuwe hoofdstukken en paragrafen bijgevoegd. Aan deze uitgave hebben ook andere auteurs een bijdrage geleverd: dr. C. Vreugdenhil en drs. K. Schaeffer- van Leeuwen. Dit boek is bestemd voor psychotherapeuten, psychologen, psychiaters en pedagogen, maar is ook uitermate nuttig voor alle andere hulpverleners binnen de jeugdhulp en gezondheidszorg.
Psychiatry --- therapie --- hechtingsstoornissen --- psychotherapie --- psychiatrische behandelingsmethoden --- counseling --- hechting (psychologie) --- PROBLEMATISCHE GEHECHTHEID -- 159.970.3 --- Gehechtheidsrelatie. --- Hechtingsstoornissen. --- Hulpverlening. --- Methodiek. --- Psychotherapie.
Choose an application
THERAPLAY is een baanbrekende toepassing van de gehechtheidstheorie in de klinische praktijk. Het is een intensieve, kortdurende behandelmethode die interactief, fysiek, speels en leuk is. Theraplay laat ouders zien hoe zij spel kunnen gebruiken om beter met hun kinderen te communiceren. Hierdoor wordt de band tussen ouders en kind verstevigd en ontwikkelen kinderen vertrouwen en zelfvertrouwen. THERAPLAY is een zeer effectieve benadering die de afgelopen decennia in de VS is ontwikkeld. Een belangrijke reden voor het succes van de benadering schuilt in het feit dat de gezonde, op elkaar afgestemde interactie tussen ouders en kinderen als uitgangspunt wordt genomen. Bovendien worden de ouders actief bij de sessies betrokken. Op die manier wordt het contact tussen ouders en kind versterkt en leren kinderen hechte relaties aan te gaan. THERAPLAY is de Nederlandse vertaling van de derde editie van deze bestseller. In deze geheel herziene editie zet PHYLLIS BOOTH niet alleen de methode zeer Inzichtelijk uiteen, zij integreert ook op voortreffelijke wijze het innovatieve werk van ANN JERNBERG met recente ontwikkelingen in gehechtheidsonderzoek en de effecten van stress en trauma op de ontwikkeling van kinderen. In een zeer heldere en overtuigende stijl en aan de hand van levendige voorbeelden laat Booth zien hoe deze creatieve en speelse behandeling zelfs de meest problematische kinderen en gezinnen kan helpen. Theraplay is niet alleen bruikbaar bij hechtingsproblemen, maar ook bij kinderen met ADHD en ODD. Theraplay is een kortdurende behandelmethode om via spellen gestructureerd de kwaliteit van het contact tussen kind en opvoeder te verbeteren. De methode bestaat sinds 1969, is wetenschappelijk getest en wordt in 29 landen toegepast. Over Theraplay is nu dit boek in het Nederlands verschenen. Het eeste deel is een overzicht van de methode en bespreekt onderzoeksresultaten. Het tweede deel is een praktijkgids met behandelstrategien. In kaders worden de praktijkvoorbeelden En de uitgewerkte therapiegesprekken weergegeven. Het boek geeft duidelijke en gedetailleerde richtlijnen voor hen die kinderen behandelen met gehechtheid- en relatieproblemen. Een leerzame uitgave voor hen die directe hulp verlenen aan kinderen en gezinnen (onder anderen orthopedagogen, psychologen, pedagogen, therapeuten en werkers in de kinderopvang), maar ook voor ouders die als co-therapeuten worden ingezet.
Gehechtheidsrelatie. --- Ouder-kindrelatie. --- Speltherapie. --- gezinstherapie --- hechting (psychologie) --- Educational sciences --- ouders-kind relatie --- Educational psychology --- spelactiviteiten --- Speltherapie --- 615.854 --- Gehechtheid --- Spelen --- Communicatie
Choose an application
In Behandeling van hechtingsproblemen worden aan de hand van nieuwe inzichten drie behandelingen voor gehechtheidsproblematiek opnieuw uitgewerkt en onderbouwd. De 'differentiatietherapie' wordt ingezet bij de behandeling van hechtingsgestoorde kinderen. Relationeel gestoorde kinderen en jeugdigen hebben baat bij de 'fasetherapie' en voor relationeel gestoorde volwassenen is de 'basistherapie' de meest aangewezen behandelvorm. In het eerste deel van dit boek wordt de achtergrond van deze therapieën, de hechtingstheorie, besproken. Het tweede deel illustreert de drie behandelingsvormen aan de hand van enkele aansprekende casussen. (Bron: covertekst)
Hechtingsstoornissen --- 615.851 --- 607.3 --- gehechtheid --- hechting (psychologie) --- hechtingsstoornissen --- psychotherapie --- Hechting (gehechtheid) --- Psychische therapie (psychotherapie) --- 364.264 --- Behandelingen --- Therapie --- 081290.jpg --- Psychotherapie. Pschychoanalyse als therapie --- Individuele psychotherapie --- Gehechtheidsrelatie --- Gehechtheidsrelatie. --- Psychiatry --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- bodemloosheidsyndroom --- differentiële psychologie --- Attachment behavior in children --- Attachment disorder in children --- Reactive attachment disorder in children --- Child psychopathology --- Child psychology --- Emotions in children --- Parent and child --- Treatment
Choose an application
In 'Van doodsdrift tot hechtingstheorie' onderzoeken de auteurs, beiden verbonden aan het Centrum voor Psychoanalyse en Wijsgerige Antropologie (KU Nijmegen/KU Leuven), de klassieke psychoanalytische noties van doodsdrift en hechting in het werk van Freud en de Amerikaanse psychoanalytica Melanie Klein. Geyskens en Van Haute betogen dat de introductie van het begrip doodsdrift niet leidt tot een beter begrip van de hechting. Bij Freud en Klein blijft de hechting van het kleine kind aan de moeder een secundair verschijnsel, voortkomend uit lichamelijke afhankelijkheid. De auteurs daarentegen zien, in navolging van de minder bekende Hongaarse psychoanalyticus Imre Hermann (1899-1984), deze hechting als een primaire, spontane neiging. Het boek is een degelijke studie (die enige bekendheid met het psychoanalytisch jargon vooronderstelt) waarin duidelijk wordt dat het psychoanalytisch gedachtegoed voortdurend in ontwikkeling is. Freud en de psychoanalytici na hem gingen ervan uit dat het kind zich aan de moeder hecht omdat het voedsel en liefde nodig heeft om te overleven. Dat standpunt blijkt echter niet houdbaar te zijn: het kind hecht zich spontaan aan zijn moeder. Hoe kunnen we de hechting als een primaire drift begrijpen en tegelijkertijd trouw blijven aan Freuds pathoanalyse van het bestaan?
Freud, Sigmund. --- Gehechtheidsrelatie. --- Moeder-kindrelatie. --- Psychoanalyse. --- Developmental psychology --- Depth psychology --- Dood --- Psychoanalyse --- Ouder-kindrelatie --- Relatie ouder - kind --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Kind --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting
Choose an application
De snelle opkomst van richtlijnen, protocollen, verplicht monitoren en digitale behandelingen binnen de geestelijke gezondheidszorg, zet de ambachtelijke en creatieve kant van het psychotherapeutisch werk in toenemende mate onder druk.De standaardisering en digitalisering in de ggz roept de vraag op welke rol er overblijft voor de therapeutische relatie. Voorstanders van standaardisering en digitalisering kennen aan de therapeutische relatie een beperkte, aspecifieke betekenis toe. Zij menen dat 'bewezen effectieve' therapeutische technieken de eigenlijke werkzaamheid van psychotherapie verklaren. Vanuit diverse moderne relationele therapiemodellen is de therapeutische relatie juist beschreven als een specifiek veranderingsinstrument, waaraan elke afgebakende therapeutische techniek principieel ondergeschikt is.In dit boek worden vier relationele therapiemodellen uitgewerkt: een cliëntgericht en systeemtheoretisch, een psychodynamisch, een leertheoretisch en een oplossingsgericht model. Voordat de auteur ingaat op deze vier modellen, laat hij zien wat de therapeutische relatie nu eigenlijk inhoudt, wat de rol van de patiënt en van de therapeut is in die relatie en wat de emotionele implicaties voor de therapeut kunnen zijn wanneer de patiënt onveilig is gehecht. Aan de hand van voorbeeldinterventies wordt geïllustreerd hoe de therapeutische relatie daadwerkelijk therapeutisch kan worden gemaakt. Verschillende monitorinstrumenten die de therapeut kan benutten om de therapeutische relatie te volgen worden besproken. Juist in deze tijd van managed care en technologische ontwikkelingen zijn goed gefundeerde perspectieven op de therapeutische relatie onmisbaar.
Psychotherapeutische processen. --- Psychotherapie. --- Patiënt-therapeut relatie --- 615.851 --- 607.3 --- patiënt-therapeut relatie --- Psychotherapie. Pschychoanalyse als therapie --- Individuele psychotherapie --- Geestelijke gezondheidszorg --- Psychotherapie --- Therapeuten --- Patiënten --- Gehechtheidsrelatie --- Therapeut --- Patiënt --- Hechting (psychologie) --- Rechten --- Leerling --- Vakkennis --- Vaardigheden --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|